Розвиток спостережливості у дітей у процесі малювання
Наблюдательность необхідною у всякій справі. Немає такої професії, де б не цінувалося це важлива якість. Виховання спостережливості у дітей здійснюється різними шляхами. Дитина значно краще спостерігає, коли перед ним поставлена певна мета. Часто поглиблене спостереження над предметом або явищем виникає у дитини під впливом захоплюючої розповіді або яскравої характеристики.
Сприятливі умови для розвитку спостережливості створюються в процесі малювання, особливо з натури. Кожен, хто малював, знає, що чим більше він заглиблюється в процес зображення, тим все ясніше і краще бачить изображаемую річ, глибше пізнає її. Вже з дошкільного віку діти дуже люблять малювати. Всякий малюнок, що зображає якийсь предмет, – результат спостереження цього предмета дитиною, але діти зазвичай поверхнево спостерігають навколишні предмети.
Тому і малюнки дітей, якими ніхто не керує, як правило, бідні і схематичні. Як же навчити дитину спостерігати в процесі малювання? Як керувати дитячим малюванням?
Керувати малюванням дітей, особливо дошкільного віку, певною мірою може кожен батько. Насамперед слід утримуватися від надмірних захоплень і до оцінки кожного малюнка підходити тверезо і критично: похвалити, але тут же вказати на недоліки і намагатися допомогти дитині у виправленні цих недоліків. Найголовніше в малюванні з натури – вміння зіставляти своє зображення з зображуваним предметом, бажання добитися схожості з ним.
При правильному керівництві дорослих у дитини в процесі малювання не тільки розвивається спостережливість, але змінюється й самий мотив цієї діяльності. Часто дитина дошкільного віку малює тільки для себе, включаючи процес малювання в свою ігрову діяльність. Тому він не завжди намагається, щоб малюнок був добре виконаний і відрізнявся б великою схожістю. Дорослий ставить перед дитиною завдання: малюнок повинен бути зроблений не тільки для себе, але і для інших. Про свідомість цієї задачі робить дитину більш старанним і веде до значного поліпшення якості зображення.
З практики дошкільних закладів відомо, як сильно змінюється якість малюнків, коли діти малюють картини для мами в день 8-го березня. Треба вимагати від дітей великого малюнка (приблизно на чверть аркуша паперу). У ньому краще видно недоліки, і, крім того, такий малюнок змушує дитину більш уважно вдивлятися в окремі деталі зображених предметів.
Діти до 8 – 9 років зазвичай не виправляють свої малюнки, а якщо малюнок не виходить, вони беруть нову папір і знову малюють. Цього не слід перешкоджати. У цьому віці важливо звертати увагу на те, щоб в малюнку було більше істотних деталей, точність ж форми зображуваних предметів може бути відносною. З 8 – 9-річного віку, навпаки, слід вимагати виправлення форми зображуваних предметів на тому ж рисунку, не вдаючись до перемальовування. Можна дозволити дитині користуватися гумкою, треба стежити, щоб він працював не поспішаючи, більше розглядав і акуратніше зображував кожну лінію предмета.
При малюванні з натури важливо привчити дитину головну увагу приділяти основним і характерному в предметі. Наприклад, при малюванні глечика із зображеними на ньому квіточками, головне, щоб дитина правильно передав форми глечика, а не витрачав всю увагу на квіточки. Старші діти, малюючи предмети з натури, уж е можуть правильно визначати основні пропорції, тобто відношення довжини до ширини або висоти. І слід вчити їх, малюючи, подумки вимірювати предмети і міркувати про себе приблизно так: “Висота глека більше його ширини у п’ять разів”. Якщо дитина навчився міркувати, зображуючи той чи інший предмет з натури, то він малює вже не “як вийде”, а свідомо будує зображення на аркуші паперу, що дуже важливо для формування навичок спостереження і зображення.
Можна допускати, щоб діти копіювали малюнки дорослих? Звичайно, можна. Але при цьому необхідно пам’ятати, що копіювання не повинно стати для дитини основним видом малювання. Найбільше дитина отримує знань про навколишній його світі і найкраще навчається способам зображення через малювання з натури. Добре дитині вже з дошкільного віку дати можливість малювати не тільки чорним олівцем, але і фарбами, кольоровими олівцями, – це дозволить провести з дитиною велику і корисну роботу по спостереженню багатого розмаїття: забарвлення оточуючих його предметів.
Робота над вдосконаленням дитячого малюнка, проводиться систематично протягом декількох років, надає глибоке вплив на розвиток спостережливості дитини і значно розширює його світогляд. Крім того, заняття дитини малюванням під керівництвом старших є прекрасною підготовкою для систематичного навчання малювання в школі.